Klimatyzacja w samochodzie i w autobusie
Klimatyzacja w dobie współczesnego podróżowania jest jednym z podstawowych czynników, na które zwracamy uwagę, zarówno jako kierowcy jak i pasażerowie. Jest ona niezwykle istotna szczególnie wtedy, gdy planujemy dłuższą podróż, na przykład za granicę. Stąd też biura turystyczne wprowadziły w swoich autokarach obowiązek sprawnego funkcjonowania układu chłodniczego. Główne zadania, jakie ma spełniać klimatyzacja czy to w samochodzie czy w autobusie to przede wszystkim osuszanie, chłodzenie i oczyszczanie powietrza. W nowoczesnych systemach wielofunkcyjnych dodatkowo odpowiada ona za ogrzewanie. Wszystkie te cechy zapewniają komfort podróżowania przebywającym w pojeździe osobom. Aby sprawnie ten układ funkcjonował należy o niego dbać w odpowiedni sposób. A nade wszystko poddawać go regularnym kontrolom technicznym najlepiej w punkcie serwisowania klimatyzacji.
Klimatyzacja samochodowa – podstawowe elementy
Każdy, kto na co dzień ma do czynienia z układem chłodzącym w samochodzie mniej więcej wie, z jakich podstawowych elementów on się składa. Zasada działania klimatyzacji autobusowej jest bardzo podobna do tej, która występuje w samochodach osobowych. Różnica natomiast polega na tym, że jej układy w autobusach są nieco bardziej złożone. A tym samym składają się z większej ilości części. Najbardziej kluczowe są detale takie jak: kompresor, skraplacz, osuszacz, parownik, zawór rozprężny oraz wentylator klimatyzacji. Sprawdźmy zatem, za co odpowiadają wybrane składowe układu klimatyzacji w autach.
Kompresor klimatyzacji
Kompresor klimatyzacji znany też pod pojęciem sprężarka to jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy właśnie element całego układu. Jego bowiem awaria zawsze zapowiada dosyć wysokie koszty naprawy. Aby ich uniknąć należy ze szczególną precyzją dbać o ten detal, między innymi poprzez zapewnienie odpowiedniego poziomu oleju. Pamiętajmy, że płyn ten służy do smarowania wszystkich ruchomych w układzie części i chroni gumowe uszczelki zapobiegając w ten sposób wyciekom czynnika chłodzącego. Ponadto odpowiada za odprowadzanie ciepła z tych szczególnie obciążonych części kompresora. Znamy na rynku wielu producentów i różne modele tych niezwykle istotnych części, na przykład przeznaczona do dużych układów klimatyzacji autobusowej sprężarka Bitzer. Element ten napędzany bezpośrednio przez silnik pojazdu wymusza pracę całego układu i jest odpowiedzialny za obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji.
Klimatyzacja – podstawowe wymienniki ciepła
Każde auto wyposażone w klimatyzację posiada dwa podstawowe wymienniki ciepła. Są to parownik oraz skraplacz, zwany też chłodnicą. Zadaniem tego drugiego jest odprowadzanie ciepła z czynnika chłodzącego, które z kabiny pojazdu trafia do parownika. Ciepło to zostaje zatrzymywane, przepływając w postaci pary, przez rurki i lamele, a następnie przekazywane jest do atmosfery. Natomiast para stopniowo się skrapla i trafia do parownika. Warto nadmienić, iż chłodnica jest jednym z częściej wymienianych elementów podczas napraw układu klimatyzacji w samochodzie. Głównym zaś zadaniem parownika jest schładzanie powietrza i w dalszej kolejności dostarczenie go do wnętrza pojazdu. Zawór rozprężnynatomiast zmniejsza ciśnienie czynnika chłodzącego oraz zmienia stan skupienia czynnika z ciekłego w gazowy. Podczas rozprężania następuje też znaczny spadek temperatury.
Osuszacz klimatyzacji
Innym z kolei elementem, również istotnym dla prawidłowego funkcjonowania klimy jest osuszacz. Mimo szczelności całego układu zawsze z zewnątrz przedostaje się do niego chociażby niewielka ilość wilgoci. Tak więc zadanie osuszacza polega na wychwytywaniu tej wilgoci z czynnika roboczego. Jest to dosyć ważne, ponieważ wilgotność, mogąca spowodować awarię, jest niepożądana głównie przez kompresor i zawór rozprężny. No i oczywiście w przypadku stwierdzenia spadku wydajności układu należy pamiętać o wymianie filtra osuszacza.