Opony całoroczne
Wielkimi krokami zbliż się zima, a wraz z nią konieczność wymiany opon z letnich na zimowe. Ostatnimi laty zimowa aura nas rozpieszczała i niektórzy wręcz przejeździli cały rok na letnich oponach. Jednak większość z nas podchodzi do sprawy bezpieczeństwa na drodze bardziej profesjonalnie i w nadchodzącym miesiącu karnie ustawi się w kolejce do zmiany opon. Nasz warsztat samochodowy 3car notuje coraz więcej chętnych na zmianę opon na całoroczne. I to nie tylko dlatego, że klientom nie chce się stać dwa razy w roku w kolejkach do wymiany opon. Wielosezonowe opony posiadają coraz lepsze parametry i ich zakup jest coraz bardziej ekonomiczny. Pokutuje wciąż opinia, że opona całoroczna nigdy latem nie będzie tak dobra jak letnia, ani zimą nie sprawdzi się tak jak zimowa. Sprawdźmy zatem, jak to jest.
Opony zimowe, letnie i całoroczne
Czym opony różnią się między sobą? Przede wszystkim rodzajem gumy z jakiej są wykonane i rzeźbą bieżnika. Te cechy, różne u poszczególnych opon, warunkują odpowiednią przyczepność w warunkach zimowych i letnich. Wpływają też na drogę hamowania, wielkość spalania i oczywiście komfort jazdy. Guma z jakiej wykonane są opony letnie, w temperaturze poniżej 7°C twardnieje, przez co traci swoje właściwości przyczepne. Natomiast opony zimowe wykonane są z mieszanki bardziej elastycznej. Niskie temperatury nie wpływają na zmianę tej elastyczności, co gwarantuje dobrą przyczepność. Jednak w wyższych temperaturach guma nadmiernie mięknie i szybciej się zużywa. W założeniu opony całoroczne to kompromis między cechami opon zimowych i letnich. Skład mieszanki gumowej modyfikowany jest tak, by zapewnić właściwości pośrednie między oponami letnimi a zimowymi. Opony całoroczne są miększe od letnich i twardsze od zimowych. Bieżnik opon wielosezonowych jest mniej agresywny niż zimowych, ale jednocześnie mają one więcej lameli niż opony letnie.
Dla kogo opony całoroczne?
Opony całoroczne to ekonomiczne rozwiązanie dla tych kierowców, którzy preferują spokojniejszy styl jazdy. Jeśli posiadają samochody o stosunkowo małej mocy silnika i pokonują rocznie średnio 5-6 tyś. kilometrów, to wybór dla nich. A jeśli jeszcze poruszają się w obszarach miejskich, gdzie warunki drogowe są lepsze, to opony całoroczne są wręcz polecane. Kierowcy nie muszą pamiętać wtedy o sezonowych zmianach opon, ale muszą mieć na uwadze ograniczenia opon sezonowych i dostosować do nich styl jazdy, by była ekonomiczna i przede wszystkim bezpieczna.