Olej silnikowy jest siłą napędową silnika w samochodzie lub ciężarówce (lub motocyklu, łodzi, samolotu, ciągniku itp.). Ponieważ olej krąży w silniku, zbiera wszelkie zanieczyszczenia (w prostych słowach, brud). Ten brud może oczywiście uszkodzić twój silnik. Z czasem brud ten może doprowadzić do śmierci silnika.
Wczesne silniki spalinowe nie używały filtrów olejowych i, w połączeniu z niską jakością oleju dostępnego w tym czasie, pojazdy wymagały częstych zmian oleju. Ostatecznie opracowano pierwszy pełny system filtracji oleju. Zasadniczo, ten układ pozwolił na przepływ oleju przez filtr, zanim dotarł do krytycznych elementów roboczych wewnątrz silnika.
Do tej pory było tak dobrze, ale było (i wciąż jest) duże zastrzeżenie: Ogromna większość ciśnieniowych systemów smarowania znajdujących się w silnikach spalinowych zawiera jakąś formę obejścia filtra, aby chronić silnik przed głodem w pewnych okolicznościach. Dobrym przykładem jest bardzo zimna pogoda. W takiej sytuacji, jeśli olej jest zbyt gęsty, można ominąć filtr. Olej może również ominąć filtr, gdy filtr jest podłączony. Z tego powodu olej nie jest czasami filtrowany, nawet gdy silnik jest wyposażony w pełnoprzepływowy filtr oleju.
Podczas pracy olej wchodzi do filtra oleju przez szereg małych otworów na zewnętrznej krawędzi kołnierza bazowego. Olej jest następnie kierowany przez filtr, co ostatecznie powoduje wyjście do silnika przez duży centralny otwór. Większość nowoczesnych filtrów olejowych jest wyposażona w zawór przeciwzwrotny. Jest to często jakaś forma gumowej membrany, która zakrywa otwory w kołnierzu podstawy. Membrana zostaje odsunięta na bok, gdy olej wchodzi do obudowy filtra. Gdy silnik nie pracuje, gumowa membrana zakrywa otwory. Oczywiście, zawory przeciwzwrotne utrzymują olej w filtrze. Z kolei zapobiegają rozruchowi silnika na sucho (gdy silnik jest uruchamiany bez oleju).
Wczesne projekty filtrów oleju
Wczesne konstrukcje filtrów oleju opierały się na wymiennym elemencie zamontowanym wewnątrz metalowej obudowy. Podczas wymiany filtra zdjęto obudowę, wyrzuciłem element, oczyściłem obudowę, dodano nowy filtr i ponownie zamontowałem zespół do silnika. Do połowy XX wieku popularność zyskały filtry spin-on. Tutaj element filtrujący i wkład są niezależne. Po prostu usuwasz prace, wyrzucasz je i przykręcasz nowy filtr podczas procesu wymiany oleju. Dzisiaj nastąpił powrót do wcześniejszego projektu filtra oleju. W tym układzie olej jest filtrowany przez element znajdujący się w oddzielnej obudowie, ponieważ wymienny element filtrujący może być bardziej przyjazny dla środowiska niż filtr zakrzywiony. Należy pamiętać, że dzisiejsze pojazdy silnikowe wymagają znacznie mniej zmian oleju niż te z przeszłości.
Dzisiejsze rodzaje filtrów oleju
Obecnie dostępnych jest wiele rodzajów filtrów olejowych, a istnieje prawdopodobnie równie duża liczba testów, w których różne filtry są odcinane i diagnozowane. Prawdą jest, że wszystkie filtry oleju nie są sobie równe. Najważniejsze: zwykle dostajesz to, za co płacisz.
Ale czy istnieją rzeczywiste różnice między standardowymi filtrami, wysokowydajnymi filtrami, filtrami wyścigowymi i filtrami syntetycznymi? Absolutnie. Musisz najpierw rozważyć misję pojazdu mechanicznego.
Papier czy plastik?
Niektóre filtry są wykonane z syntetycznych materiałów filtracyjnych. Mówi się, że materiały syntetyczne są w stanie wychwytywać małe zanieczyszczenia w dłuższym czasie. Dodatkowo niektóre filtry syntetyczne zawierają specjalne mieszanki gumowe do uszczelek i zaworów zwrotnych.
Więc co jest właściwe dla twojego samochodu, ciężarówki, motocykla lub innego pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy? Odpowiedź brzmi: to zależy. Naprawdę musisz dokładnie przestudiować specyfikacje każdego filtra, aby określić przydatność do konkretnego zastosowania. Jeśli pojazd jest nowszy, należy również poważnie rozważyć gwarancję. Niektóre filtry mogą nie zostać uznane za zgodne przez producenta pojazdu i jest to ważne, jeśli chodzi o roszczenie gwarancyjne.
W rzeczywistości możesz pomyśleć dwa razy, zanim użyjesz wysokiej jakości oleju syntetycznego i wysoko wydajnego filtra oleju w rozdrabniaczu do mielenia. Podobnie nie ma sensu używanie najtańszego oleju i filtra w kolekcjonerskim Ferrari. Ostatecznie wybór filtra przypomina wybór oleju. Wybierz ten, który najlepiej pasuje do pojazdu i portfela.