Aktualności

15 Sie
Konstrukcje stalowe

Konstrukcje stalowe – proces powstawania garażu

Konstrukcje stalowe w praktyce


Konstrukcje stalowe mają niezliczone możliwości pod kątem zastosowania. Bardzo często wykorzystuje się je w budownictwie jako elementy zbrojeniowe, jak również służą nam w formie ochrony i dekoracji w postaci balustrad i ogrodzeń. W powszechnym użyciu występują także jako sejfy, meble, rampy czy kominy i drzwi przemysłowe. Mnogość opcji zastosowania konstrukcji stalowych może nasunąć pytanie – jak one w ogóle powstają?

Konstrukcje stalowe – najpierw pomysł i projekt


Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek produkcji należy wykonać dokładny projekt. Musimy wiedzieć co jest naszym celem i jak finalnie produkt powinien wyglądać. W tym konkretnym przypadku mowa oczywiście o garażu. Jest to bardzo ważny element pracy. Dlatego też plan musi zawierać precyzyjne informacje co do ilości potrzebnych materiałów, jak i samego ich rodzaju. Niezwykle istotna jest także technika łączenia elementów. Chodzi o to, by przy jak najmniejszej liczbie spojeń konstrukcja była optymalnie stabilna i wytrzymała. Kiedy już mamy w posiadaniu taki schemat przed jego realizacją materiał (w tym przypadku stal) musi przejść szereg elementarnych procesów.

Obróbka stali

Chcąc uzyskać stal do konstrukcji garażu, musimy zacząć od jej oczyszczenia. Po uzyskaniu odpowiedniej czystości można przejść do cięcia stali. Robi się to przy użyciu specjalnych nożyc i kleszczy, lub też przy wykorzystaniu metody laserowej. Kolejny krok to obróbka plastyczna. W dużym skrócie właśnie na tym etapie nadajemy elementom odpowiedni kształt. Ze względu na temperaturę wykonuje się ją na zimno, ciepło lub na gorąco. Metod takich, o czym najlepiej wie firma TARMETna co dzień zajmująca się profesjonalną obróbką metali jest całkiem sporo. Na przykład walcowanie blach polega na zgniataniu materiału przez napędzane walce. Kucie to nie tylko, jak wielu mogłoby się wydawać, używanie młota i kowadła, ale także specjalistycznej prasy. Innymi bardziej znanymi sposobami są wyciskanie, ciągnienie i tłoczenie. Takie techniki pozwalają zaoszczędzić materiały oraz polepszają ich właściwości mechaniczne. Dzięki nim możemy również nadać stali skomplikowane, trudne do uzyskania w inny sposób kształty.

Spawanie konstrukcji stalowych

Mając gotowe elementy należy je oczywiście ze sobą zespolić. Często w tym procesie dodaje się tak zwane spoiwo spawalnicze, czyli materiał dodatkowy wypełniający spoinę. Jest on spawany razem z resztą konstrukcji. W zależności od użytych surowców stosuje się różne metody. Jedną z bardziej znanych jest spawanie gazowe, przeprowadzane najczęściej przy pomocy palnika acetylenowego. Osiąga on temperaturę do 3100 stopni Celsjusza. Do grubszych blach można zastosować spawanie elektryczne. Używa się w tym celu spawarki, która działa dzięki łukowi elektrycznemu o temperaturze maksymalnie 4000 stopni. Inne metody to m.in. spawanie elektrogazowe, elektronowe, plazmowe, laserowe, termitowe lub hybrydowe. Całość wymaga ogromnej precyzji i jest przeprowadzana przez ludzi ze specjalistycznym wykształceniem.

Konstrukcja stalowa – procesy wykończeniowe

Na koniec w zależności od zapotrzebowania wykorzystuje się procesy takie jak frezowanie, piaskowanie oraz szlifowanie. I oczywiście malowanie, obecnie najbardziej popularne tj. malowanie proszkowe. I tutaj według życzenia można nadać różny kolor naszej konstrukcji. Metoda malowania na sucho stanowi idealną ochronę przed czynnikami atmosferycznymi i nadaje konstrukcji także niebywałą odporność na korozję. Tak więc dzięki odpowiedniej obróbce stali, solidnemu montażowi i odpowiedniemu zabezpieczeniu konstrukcji otrzymujemy bardzo solidny garaż, który będzie nam służyć przez bardzo długie lata.

 

2 Lip
serwis samochodowy w rzeszowie

Malowanie proszkowe to gwarancja idealnej powłoki

Malowanie proszkowe – na czym ono polega?

 

Malowanie proszkowe ostatnimi laty jest bardzo popularną metodą w branży lakiernictwa. Często z takim określeniem mamy styczność na przykład w sklepie budowlanym przy zakupie wybranych części konstrukcji metalowych. Ponadto równie powszechnie lakierowanie proszkowe stosowane jest w procesie renowacji felg, czy też przy malowaniu poszczególnych elementów pojazdów. Najkrócej ujmując, technika ta polega na nakładaniu naelektryzowanych cząsteczek farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą czyli metal. I to właśnie dzięki siłom elektrostatycznym nałożona warstwa utrzymuje się na lakierowanej powierzchni. Jest to proces uważany za najbardziej efektywną metodę malowania powierzchni metalowych.

Malowanie proszkowe – metoda natrysku elektrostatycznego

Natrysk elektrostatyczny czyli metoda wysokonapięciowa to jedna z dwóch technik stosowanych podczas malowania proszkowego. Drugą z nich jest natrysk elektrokinetyczny, inaczej metoda triboelektryzacji. W procesie natrysku elektrostatycznego nanoszone drobinki przy pomocy prądu o stałym napięciu i natężeniu ładują się ujemnie. Natomiast powierzchnie, które przeznaczone są do lakierowania posiadają ładunek dodatni. Tak więc w momencie natrysku wytwarzane jest pole elektrostatyczne. Dzięki niemu cząsteczki farby idealnie przylegają do powierzchni i tworzą na niej powłokę lakierniczą. Dodatkową zaletą dla elementów o małych rozmiarach jest jednoczesne malowanie natryskiem obu ich stron. Następnie pokryte farbą detale są nagrzewane do temperatury ok. 140-200°C. W takich oto warunkach proszek ulega stopieniu i zachodzi reakcja polimeryzacji.

Farby stosowane w malowaniu proszkowym

 

Farby proszkowe służące do malowania proszkowego są substancjami termoutwardzalnymi na bazie polimerów. W ich skład wchodzi żywica albo mieszanka żywic, oczywiście pigmenty, wypełniacze, a także odpowiednie dodatki uszlachetniające. Nie zawierają one natomiast rozpuszczalnika, tak jak znane nam powszechnie farby tradycyjne. Do najczęściej spotykanych farb proszkowych należą farby:

epoksydowe – dzięki którym możemy zapewnić trwałą twardą i odporną na czynniki chemiczne i mechaniczne lakierowaną powłokę.

poliestrowe dosyć popularne w lakiernictwie sprzętu ogrodniczego, pojazdów jednośladowych czy innych narażonych na szkodliwe czynniki atmosferyczne.

poliestrowo-epoksydowe szczególnie polecane do powierzchni narażonych na przegrzewanie.

Kolory farb proszkowych można dobierać według palety RAL. Jest to międzynarodowy wzornik kolorów, który znajduje swoje zastosowanie zarówno w przemyśle, budownictwie, motoryzacji jak i pracach dekoracyjnych. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż formuła farb proszkowych oraz ogólne technologia malowania proszkowego wciąż są udoskonalane. Dlatego na pewno w niedługiej przyszłości możliwe będzie uzyskiwanie jeszcze bardziej perfekcyjnych powłok.

Malowanie proszkowe – bezpieczeństwo, oszczędność i inne zalety

O tym jak bardzo efektywne jest lakiernictwo proszkowe w porównaniu z metodami tradycyjnymi (na mokro) z pewnością przekonał się już niejeden klient. A niewątpliwie najwięcej na ten temat wiedzą sami pracownicy lakierni proszkowej, którzy pracują w tej branży i mogą się pochwalić niemałym doświadczeniem. Do podstawowych zalet malowania proszkowego bezdyskusyjnie można zaliczyć:

– idealne maskowanie niedokładności obróbki mechanicznej dzięki odpowiedniej grubości powłoce;

– znakomita odporność malowanych elementów na działanie czynników, mechanicznych, chemicznych, jak również atmosferycznych;

– oszczędność czasu, gdyż nie trzeba czekać, aż nadmiar farby ocieknie z powierzchni;

– estetyczne, gładkie i jednolite powłoki bez ryzyka nieładnych zmarszczeń i pęknięć;

– bezpieczeństwo przeprowadzanego procesu, brak szkodliwego działania na środowisko oraz brak generowania odpadów;

– wszechstronne zastosowanie i długoletnia trwałość malowanych powierzchni.

Wadą natomiast jest specjalny sprzęt, jaki należy posiadać do malowania proszkowego. Jeśli takim nie dysponujemy należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy.

15 Kwi
klimatyzacja

Klimatyzacja – podstawowe elementy układu chłodzącego w aucie

Klimatyzacja w samochodzie i w autobusie

Klimatyzacja w dobie współczesnego podróżowania jest jednym z podstawowych czynników, na które zwracamy uwagę, zarówno jako kierowcy jak i pasażerowie. Jest ona niezwykle istotna szczególnie wtedy, gdy planujemy dłuższą podróż, na przykład za granicę. Stąd też biura turystyczne wprowadziły w swoich autokarach obowiązek sprawnego funkcjonowania układu chłodniczego. Główne zadania, jakie ma spełniać klimatyzacja czy to w samochodzie czy w autobusie to przede wszystkim osuszanie, chłodzenie i oczyszczanie powietrza. W nowoczesnych systemach wielofunkcyjnych dodatkowo odpowiada ona za ogrzewanie. Wszystkie te cechy zapewniają komfort podróżowania przebywającym w pojeździe osobom. Aby sprawnie ten układ funkcjonował należy o niego dbać w odpowiedni sposób. A nade wszystko poddawać go regularnym kontrolom technicznym najlepiej w punkcie serwisowania klimatyzacji.

Klimatyzacja samochodowa – podstawowe elementy

 

Każdy, kto na co dzień ma do czynienia z układem chłodzącym w samochodzie mniej więcej wie, z jakich podstawowych elementów on się składa. Zasada działania klimatyzacji autobusowej jest bardzo podobna do tej, która występuje w samochodach osobowych. Różnica natomiast polega na tym, że jej układy w autobusach są nieco bardziej złożone. A tym samym składają się z większej ilości części. Najbardziej kluczowe są detale takie jak: kompresor, skraplacz, osuszacz, parownik, zawór rozprężny oraz wentylator klimatyzacji. Sprawdźmy zatem, za co odpowiadają wybrane składowe układu klimatyzacji w autach.

Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji znany też pod pojęciem sprężarka to jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy właśnie element całego układu. Jego bowiem awaria zawsze zapowiada dosyć wysokie koszty naprawy. Aby ich uniknąć należy ze szczególną precyzją dbać o ten detal, między innymi poprzez zapewnienie odpowiedniego poziomu oleju. Pamiętajmy, że płyn ten służy do smarowania wszystkich ruchomych w układzie części i chroni gumowe uszczelki zapobiegając w ten sposób wyciekom czynnika chłodzącego. Ponadto odpowiada za odprowadzanie ciepła z tych szczególnie obciążonych części kompresora. Znamy na rynku wielu producentów i różne modele tych niezwykle istotnych części, na przykład przeznaczona do dużych układów klimatyzacji autobusowej sprężarka Bitzer. Element ten napędzany bezpośrednio przez silnik pojazdu wymusza pracę całego układu i jest odpowiedzialny za obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji.

Klimatyzacja – podstawowe wymienniki ciepła

 

Każde auto wyposażone w klimatyzację posiada dwa podstawowe wymienniki ciepła. Są to parownik oraz skraplacz, zwany też chłodnicą. Zadaniem tego drugiego jest odprowadzanie ciepła z czynnika chłodzącego, które z kabiny pojazdu trafia do parownika. Ciepło to zostaje zatrzymywane, przepływając w postaci pary, przez rurki i lamele, a następnie przekazywane jest do atmosfery. Natomiast para stopniowo się skrapla i trafia do parownika. Warto nadmienić, iż chłodnica jest jednym z częściej wymienianych elementów podczas napraw układu klimatyzacji w samochodzie. Głównym zaś zadaniem parownika jest schładzanie powietrza i w dalszej kolejności dostarczenie go do wnętrza pojazdu. Zawór rozprężnynatomiast zmniejsza ciśnienie czynnika chłodzącego oraz zmienia stan skupienia czynnika z ciekłego w gazowy. Podczas rozprężania następuje też znaczny spadek temperatury.

Osuszacz klimatyzacji

 

Innym z kolei elementem, również istotnym dla prawidłowego funkcjonowania klimy jest osuszacz. Mimo szczelności całego układu zawsze z zewnątrz przedostaje się do niego chociażby niewielka ilość wilgoci. Tak więc zadanie osuszacza polega na wychwytywaniu tej wilgoci z czynnika roboczego. Jest to dosyć ważne, ponieważ wilgotność, mogąca spowodować awarię, jest niepożądana głównie przez kompresor i zawór rozprężny. No i oczywiście w przypadku stwierdzenia spadku wydajności układu należy pamiętać o wymianie filtra osuszacza.