Aktualności

2 Lip
serwis samochodowy w rzeszowie

Malowanie proszkowe to gwarancja idealnej powłoki

Malowanie proszkowe – na czym ono polega?

 

Malowanie proszkowe ostatnimi laty jest bardzo popularną metodą w branży lakiernictwa. Często z takim określeniem mamy styczność na przykład w sklepie budowlanym przy zakupie wybranych części konstrukcji metalowych. Ponadto równie powszechnie lakierowanie proszkowe stosowane jest w procesie renowacji felg, czy też przy malowaniu poszczególnych elementów pojazdów. Najkrócej ujmując, technika ta polega na nakładaniu naelektryzowanych cząsteczek farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą czyli metal. I to właśnie dzięki siłom elektrostatycznym nałożona warstwa utrzymuje się na lakierowanej powierzchni. Jest to proces uważany za najbardziej efektywną metodę malowania powierzchni metalowych.

Malowanie proszkowe – metoda natrysku elektrostatycznego

Natrysk elektrostatyczny czyli metoda wysokonapięciowa to jedna z dwóch technik stosowanych podczas malowania proszkowego. Drugą z nich jest natrysk elektrokinetyczny, inaczej metoda triboelektryzacji. W procesie natrysku elektrostatycznego nanoszone drobinki przy pomocy prądu o stałym napięciu i natężeniu ładują się ujemnie. Natomiast powierzchnie, które przeznaczone są do lakierowania posiadają ładunek dodatni. Tak więc w momencie natrysku wytwarzane jest pole elektrostatyczne. Dzięki niemu cząsteczki farby idealnie przylegają do powierzchni i tworzą na niej powłokę lakierniczą. Dodatkową zaletą dla elementów o małych rozmiarach jest jednoczesne malowanie natryskiem obu ich stron. Następnie pokryte farbą detale są nagrzewane do temperatury ok. 140-200°C. W takich oto warunkach proszek ulega stopieniu i zachodzi reakcja polimeryzacji.

Farby stosowane w malowaniu proszkowym

 

Farby proszkowe służące do malowania proszkowego są substancjami termoutwardzalnymi na bazie polimerów. W ich skład wchodzi żywica albo mieszanka żywic, oczywiście pigmenty, wypełniacze, a także odpowiednie dodatki uszlachetniające. Nie zawierają one natomiast rozpuszczalnika, tak jak znane nam powszechnie farby tradycyjne. Do najczęściej spotykanych farb proszkowych należą farby:

epoksydowe – dzięki którym możemy zapewnić trwałą twardą i odporną na czynniki chemiczne i mechaniczne lakierowaną powłokę.

poliestrowe dosyć popularne w lakiernictwie sprzętu ogrodniczego, pojazdów jednośladowych czy innych narażonych na szkodliwe czynniki atmosferyczne.

poliestrowo-epoksydowe szczególnie polecane do powierzchni narażonych na przegrzewanie.

Kolory farb proszkowych można dobierać według palety RAL. Jest to międzynarodowy wzornik kolorów, który znajduje swoje zastosowanie zarówno w przemyśle, budownictwie, motoryzacji jak i pracach dekoracyjnych. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż formuła farb proszkowych oraz ogólne technologia malowania proszkowego wciąż są udoskonalane. Dlatego na pewno w niedługiej przyszłości możliwe będzie uzyskiwanie jeszcze bardziej perfekcyjnych powłok.

Malowanie proszkowe – bezpieczeństwo, oszczędność i inne zalety

O tym jak bardzo efektywne jest lakiernictwo proszkowe w porównaniu z metodami tradycyjnymi (na mokro) z pewnością przekonał się już niejeden klient. A niewątpliwie najwięcej na ten temat wiedzą sami pracownicy lakierni proszkowej, którzy pracują w tej branży i mogą się pochwalić niemałym doświadczeniem. Do podstawowych zalet malowania proszkowego bezdyskusyjnie można zaliczyć:

– idealne maskowanie niedokładności obróbki mechanicznej dzięki odpowiedniej grubości powłoce;

– znakomita odporność malowanych elementów na działanie czynników, mechanicznych, chemicznych, jak również atmosferycznych;

– oszczędność czasu, gdyż nie trzeba czekać, aż nadmiar farby ocieknie z powierzchni;

– estetyczne, gładkie i jednolite powłoki bez ryzyka nieładnych zmarszczeń i pęknięć;

– bezpieczeństwo przeprowadzanego procesu, brak szkodliwego działania na środowisko oraz brak generowania odpadów;

– wszechstronne zastosowanie i długoletnia trwałość malowanych powierzchni.

Wadą natomiast jest specjalny sprzęt, jaki należy posiadać do malowania proszkowego. Jeśli takim nie dysponujemy należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy.

15 Kwi
klimatyzacja

Klimatyzacja – podstawowe elementy układu chłodzącego w aucie

Klimatyzacja w samochodzie i w autobusie

Klimatyzacja w dobie współczesnego podróżowania jest jednym z podstawowych czynników, na które zwracamy uwagę, zarówno jako kierowcy jak i pasażerowie. Jest ona niezwykle istotna szczególnie wtedy, gdy planujemy dłuższą podróż, na przykład za granicę. Stąd też biura turystyczne wprowadziły w swoich autokarach obowiązek sprawnego funkcjonowania układu chłodniczego. Główne zadania, jakie ma spełniać klimatyzacja czy to w samochodzie czy w autobusie to przede wszystkim osuszanie, chłodzenie i oczyszczanie powietrza. W nowoczesnych systemach wielofunkcyjnych dodatkowo odpowiada ona za ogrzewanie. Wszystkie te cechy zapewniają komfort podróżowania przebywającym w pojeździe osobom. Aby sprawnie ten układ funkcjonował należy o niego dbać w odpowiedni sposób. A nade wszystko poddawać go regularnym kontrolom technicznym najlepiej w punkcie serwisowania klimatyzacji.

Klimatyzacja samochodowa – podstawowe elementy

 

Każdy, kto na co dzień ma do czynienia z układem chłodzącym w samochodzie mniej więcej wie, z jakich podstawowych elementów on się składa. Zasada działania klimatyzacji autobusowej jest bardzo podobna do tej, która występuje w samochodach osobowych. Różnica natomiast polega na tym, że jej układy w autobusach są nieco bardziej złożone. A tym samym składają się z większej ilości części. Najbardziej kluczowe są detale takie jak: kompresor, skraplacz, osuszacz, parownik, zawór rozprężny oraz wentylator klimatyzacji. Sprawdźmy zatem, za co odpowiadają wybrane składowe układu klimatyzacji w autach.

Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji znany też pod pojęciem sprężarka to jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy właśnie element całego układu. Jego bowiem awaria zawsze zapowiada dosyć wysokie koszty naprawy. Aby ich uniknąć należy ze szczególną precyzją dbać o ten detal, między innymi poprzez zapewnienie odpowiedniego poziomu oleju. Pamiętajmy, że płyn ten służy do smarowania wszystkich ruchomych w układzie części i chroni gumowe uszczelki zapobiegając w ten sposób wyciekom czynnika chłodzącego. Ponadto odpowiada za odprowadzanie ciepła z tych szczególnie obciążonych części kompresora. Znamy na rynku wielu producentów i różne modele tych niezwykle istotnych części, na przykład przeznaczona do dużych układów klimatyzacji autobusowej sprężarka Bitzer. Element ten napędzany bezpośrednio przez silnik pojazdu wymusza pracę całego układu i jest odpowiedzialny za obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji.

Klimatyzacja – podstawowe wymienniki ciepła

 

Każde auto wyposażone w klimatyzację posiada dwa podstawowe wymienniki ciepła. Są to parownik oraz skraplacz, zwany też chłodnicą. Zadaniem tego drugiego jest odprowadzanie ciepła z czynnika chłodzącego, które z kabiny pojazdu trafia do parownika. Ciepło to zostaje zatrzymywane, przepływając w postaci pary, przez rurki i lamele, a następnie przekazywane jest do atmosfery. Natomiast para stopniowo się skrapla i trafia do parownika. Warto nadmienić, iż chłodnica jest jednym z częściej wymienianych elementów podczas napraw układu klimatyzacji w samochodzie. Głównym zaś zadaniem parownika jest schładzanie powietrza i w dalszej kolejności dostarczenie go do wnętrza pojazdu. Zawór rozprężnynatomiast zmniejsza ciśnienie czynnika chłodzącego oraz zmienia stan skupienia czynnika z ciekłego w gazowy. Podczas rozprężania następuje też znaczny spadek temperatury.

Osuszacz klimatyzacji

 

Innym z kolei elementem, również istotnym dla prawidłowego funkcjonowania klimy jest osuszacz. Mimo szczelności całego układu zawsze z zewnątrz przedostaje się do niego chociażby niewielka ilość wilgoci. Tak więc zadanie osuszacza polega na wychwytywaniu tej wilgoci z czynnika roboczego. Jest to dosyć ważne, ponieważ wilgotność, mogąca spowodować awarię, jest niepożądana głównie przez kompresor i zawór rozprężny. No i oczywiście w przypadku stwierdzenia spadku wydajności układu należy pamiętać o wymianie filtra osuszacza.