Aktualności

22 Cze
Motoryzacja

Motoryzacja – inspiracje w sztuce

Motoryzacja – znaczenie gospodarcze

 

Motoryzacja to niezwykle interesująca pod wieloma względami dziedzina zajmująca się pojazdami, np. samochodami, motocyklami czy traktorami. Posiada ona bardzo wielu fanów wśród zarówno mężczyzn jak i kobiet. Obecnie świat motoryzacji to nie tylko fascynujące fakty, ale dla nas również nieocenione znaczenie gospodarcze. Przykładowo samochody ciężarowe i osobowe stanowią jakże potrzebny środek transportu w handlu, budownictwie i wszelkim innym zaopatrzeniu. Dodatkowo docierają wszędzie tam, gdzie nie mogłaby dotrzeć kolej lub transport lotniczy. Ponadto każdy pojazd typu auto czy motocykl zapewnia człowiekowi codzienną niezależność, szczególnie podczas pokonywania drogi do pracy. Samochody i autobusy umożliwiają także ludziom przemieszczanie się w różne miejsca na świecie w celach zawodowych, jak również turystycznych. Reasumując pojazdy mechaniczne zapewniają nam komfort i wygodę  podróży oraz znacznie skracają jej czas.

Motoryzacyjne inspiracje w sztuce

 

Od lat już samochód można uznać sam w sobie za dzieło sztuki. Budzi on zachwyt i podziw, zaś prawdziwi entuzjaści rok rocznie z niecierpliwością oczekują kolejnych premier motoryzacyjnych. Na przykład najwyższej jakości Bentleye charakteryzujące się niepowtarzalnym designem i ekskluzywnym stylem to auta, w projektowaniu których udział biorą uznani artyści. Warto też wspomnieć o wielu nietypowych pomnikach na świecie, które powstały z samochodów. Przykładem może być dzieło indonezyjskiego rzeźbiarza powstałe z Volkswagena Garbusa albo samochodowa replika ułożonych w okrąg 38 amerykańskich samochodów w Nebrasce. Tak więc sztuka współczesna bardzo często wchodzi w interakcję z motoryzacją. Ciekawe lub zabytkowe modele aut i motocykli stanowią niejednokrotnie temat przewodni w galeriach fotografii, obrazów i rysunków w wielu interesujących technikach malarskich.

Biżuteria motoryzacyjna w sztuce piercingu

 

Pojazdy mechaniczne stały się również inspiracją dla wielu projektantów mody. Dlatego też możemy spotkać się z niebanalną biżuterią dla prawdziwych fanów motoryzacji. Na uwagę zasługują zapewne obrączki lub bransoletki w formie zębatych pasków. Niezwykle ciekawą kolekcję tworzą także charmsy w postaci różnych części samochodowych (kół bądź kierownicy) lub podobne zawieszki do łańcuszków. Równie interesujące są formy kolczyków w sztuce piercingu, który można wykonać np. w profesjonalnym Studio Piercingu w RzeszowieBad Needle. Tego rodzaju niecodzienna biżuteria z pewnością podkreśla wyjątkowe cechy charakteru, ale przede wszystkim nawiązuje do zainteresowań i hobby noszącej ją osoby.

31 Sty
Wypadki drogowe

Wypadki drogowe – przyczyny i skutki

Wypadki drogowe w Polsce i na świecie

Wypadki drogowe jako nieszczęśliwe zdarzenia zaczęły przytrafiać się kierowcom wraz z pojawieniem się pierwszych pojazdów na drogach. Z roku na rok przybywało maszyn, a w konsekwencji zaczęła także rosnąć liczba kolizji. Obecnie zapełniają one niezbyt optymistycznie brzmiące statystyki. Najwięcej osób w wypadkach drogowych traci swoje życie, jak wynika z badań, w Chinach. Polska zaś na tle innych krajów europejskich należy do tych plasujących się niestety w czołówce. Wynika to z faktu, iż nasze drogi należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych, czy raczej kierowcy? Okresem, w którym szczególnie zwraca się uwagę na czarne statystyki są między innymi święta. Wówczas to na drogach szarżują nietrzeźwi i zarazem nieodpowiedzialni kierowcy. Natomiast na podium najbardziej bezpiecznych państw europejskich w ostatnich latach znalazła się Szwecja.

Wypadki drogowe – przyczyny

Nietrudno się domyślić, że najbardziej zawodnym ogniwem w ruchu drogowym jest oczywiście czynnik ludzki. To człowiek w głównej mierze ma wpływ na to, co może się wydarzyć w konsekwencji nieodpowiedzialnego zachowania, źle podjętych decyzji, czy też przysłowiowej brawury. Najczęstsze źródła wystąpienia wypadku na drodze to:

niedostosowanie prędkości do warunków pogodowych oraz tych panujących na drodze;

łamanie przepisów ruchu drogowego, w tym wymuszenie pierwszeństwa przejazdu lub wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu;

niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy innymi autami;

prowadzenie niesprawnych technicznie pojazdów;

kierowanie samochodem pod wpływem alkoholu oraz innych środków odurzających;

brak należytej ostrożności, szczególnie w stosunku do pieszych, m.in. nieustąpienie im pierwszeństwa na pasach.

Skutki wypadków drogowych

Niestosowanie się do zasad panujących na drodze, w konsekwencji kończące się wypadkiem, może wywołać wiele nieprzyjemnych skutków urazowych, a nawet przyczynić się do śmierci uczestników ruchu drogowego. Bardzo często zapominamy, aby podczas jazdy zapinać pasy bezpieczeństwa, które nie bez powodu noszą taką nazwę. Skutkiem wypadków drogowych, poza potłuczeniem, są liczne uszkodzenia ciała, na przykład: rany, złamania, wstrząśnienie mózgu, urazy wewnętrzne, czy też uszkodzenie kręgosłupa. Objawy doznanych obrażeń mogą również rozwinąć się nawet do kilku tygodni po wypadku. Jednym z takich przypadków jest drętwienie kończyn, mogące stanowić objaw przepukliny kręgosłupa. Wiele osób także w wyniku traumatycznego przeżycia, jakim był wypadek cierpi na Zespół stresu pourazowego.

Rehabilitacja powypadkowa

Niezwykle istotne jest szybkie działanie w zakresie podjęcia odpowiednio wczesnej rehabilitacji, aby móc jak najszybciej wrócić do zdrowia, a przede wszystkim uniknąć trwałego kalectwa. Nie da się ukryć, iż sprawność dla każdego człowieka jest wartością najwyższą. Obecnie rehabilitacja jest na bardzo wysokim poziomie. Gabinety, jak np. Rehabilitacja Progresywna w Rzeszowie oferują nowoczesne metody przy jednocześnie indywidualnym precyzyjnym i kompleksowym podejściu do każdego pacjenta. Dlaczego tak ważne jest szybkie poddanie się zabiegom fizjoterapeutycznym? Wynika to z samej fizjologii człowieka. Powstawanie na przykład przykurczów lub zwłóknień jest procesem, którego rehabilitowanie odłożone w czasie może nie odwrócić już powstałych skutków.

29 Paź
Warsztat samochodowy

Warsztat samochodowy, a serwis motocykli

Warsztat samochodowy miejsce znane każdemu kierowcy

Warsztat samochodowy pełniący działalność usługową głównie w zakresie naprawy i serwisu pojazdów odwiedził zapewne w swoim życiu już każdy kierowca. Nie da się zmienić faktu, iż wszelkiego rodzaju pojazdy podczas normalnej eksploatacji ulegają awariom. Ponadto części samochodowe zużywają się. Już na samym wstępie, czyli na etapie produkcji auta mają one założoną z góry żywotność. Dlatego też poszczególne detale należy co pewien okres czasu wymieniać na nowe. Natomiast nie każdy dobry kierowca jest jednocześnie wybitnym mechanikiem samochodowym. W związku z czym pewne reperacje wymagają fachowej obsługi mechanicznej. Ponadto do wielu również napraw niezbędne jest użycie profesjonalnego sprzętu, który ot tak nie stoi w każdym garażu. Szczególnie skomplikowana w nowoczesnych maszynach pozostaje elektronika, zaś w celu jej diagnostyki wymagane jest użycie komputera.

Warsztat samochodowy i motocyklowy

Do serwisu samochodowego, jak łatwo zauważyć, najczęściej podjeżdżają samochody osobowe. Ale często warsztaty goszczą również kierowców motocykli, skuterów czy na przykład quadów. Miłośników kochających podróże motocyklem jest obecnie bardzo wielu. I również mnóstwo z nich powierza swoją ulubioną maszynę w ręce fachowców. Do najczęstszych zaś usług należą: bieżący serwis, naprawy eksploatacyjne lub przygotowanie motoru do sezonu. Dla pierwszych kierowców równie ważny jest przegląd przedzakupowy. Następnie zaś istotne znaczenie ma regulacja poszczególnych układów i zaworów, a także serwis samego ogumienia. Popularne również zadania dla mechaników to naprawy elektryczne i elektroniczne z wykorzystaniem przyłączy diagnostycznych. Wszystkie te czynności mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, która ma stanowić radość i satysfakcję z posiadania motocykla.

Oddając swój wehikuł chcemy go powierzyć tylko w dobre ręce

Niezależnie czy jest to nasze auto, czy motor, czy inny środek transportu zawsze szukamy najlepszego serwisu. Najlepszego, to znaczy takiego, w którym zostaniemy zarówno my, jak i nasza maszyna potraktowani uczciwie i profesjonalnie. Dobry warsztat samochodowy kojarzy nam się z miejscem, w którym z pewnością pracują doświadczeni ludzie, dla których motoryzacja stanowi największą w życiu pasję. I tak właśnie najczęściej bywa. Ponieważ zawód mechanika samochodowego to nie tylko sposób na życie. Fachowcy ci realizują tym samym swoje marzenia jeszcze z czasów dzieciństwa. W pracy zawodowej zaś dotrzymują kroku rozwojowi technologii, stale się kształcą, aby być na bieżąco z nowoczesną konstrukcją pojazdów.

15 Sie
Konstrukcje stalowe

Konstrukcje stalowe – proces powstawania garażu

Konstrukcje stalowe w praktyce


Konstrukcje stalowe mają niezliczone możliwości pod kątem zastosowania. Bardzo często wykorzystuje się je w budownictwie jako elementy zbrojeniowe, jak również służą nam w formie ochrony i dekoracji w postaci balustrad i ogrodzeń. W powszechnym użyciu występują także jako sejfy, meble, rampy czy kominy i drzwi przemysłowe. Mnogość opcji zastosowania konstrukcji stalowych może nasunąć pytanie – jak one w ogóle powstają?

Konstrukcje stalowe – najpierw pomysł i projekt


Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek produkcji należy wykonać dokładny projekt. Musimy wiedzieć co jest naszym celem i jak finalnie produkt powinien wyglądać. W tym konkretnym przypadku mowa oczywiście o garażu. Jest to bardzo ważny element pracy. Dlatego też plan musi zawierać precyzyjne informacje co do ilości potrzebnych materiałów, jak i samego ich rodzaju. Niezwykle istotna jest także technika łączenia elementów. Chodzi o to, by przy jak najmniejszej liczbie spojeń konstrukcja była optymalnie stabilna i wytrzymała. Kiedy już mamy w posiadaniu taki schemat przed jego realizacją materiał (w tym przypadku stal) musi przejść szereg elementarnych procesów.

Obróbka stali

Chcąc uzyskać stal do konstrukcji garażu, musimy zacząć od jej oczyszczenia. Po uzyskaniu odpowiedniej czystości można przejść do cięcia stali. Robi się to przy użyciu specjalnych nożyc i kleszczy, lub też przy wykorzystaniu metody laserowej. Kolejny krok to obróbka plastyczna. W dużym skrócie właśnie na tym etapie nadajemy elementom odpowiedni kształt. Ze względu na temperaturę wykonuje się ją na zimno, ciepło lub na gorąco. Metod takich, o czym najlepiej wie firma TARMETna co dzień zajmująca się profesjonalną obróbką metali jest całkiem sporo. Na przykład walcowanie blach polega na zgniataniu materiału przez napędzane walce. Kucie to nie tylko, jak wielu mogłoby się wydawać, używanie młota i kowadła, ale także specjalistycznej prasy. Innymi bardziej znanymi sposobami są wyciskanie, ciągnienie i tłoczenie. Takie techniki pozwalają zaoszczędzić materiały oraz polepszają ich właściwości mechaniczne. Dzięki nim możemy również nadać stali skomplikowane, trudne do uzyskania w inny sposób kształty.

Spawanie konstrukcji stalowych

Mając gotowe elementy należy je oczywiście ze sobą zespolić. Często w tym procesie dodaje się tak zwane spoiwo spawalnicze, czyli materiał dodatkowy wypełniający spoinę. Jest on spawany razem z resztą konstrukcji. W zależności od użytych surowców stosuje się różne metody. Jedną z bardziej znanych jest spawanie gazowe, przeprowadzane najczęściej przy pomocy palnika acetylenowego. Osiąga on temperaturę do 3100 stopni Celsjusza. Do grubszych blach można zastosować spawanie elektryczne. Używa się w tym celu spawarki, która działa dzięki łukowi elektrycznemu o temperaturze maksymalnie 4000 stopni. Inne metody to m.in. spawanie elektrogazowe, elektronowe, plazmowe, laserowe, termitowe lub hybrydowe. Całość wymaga ogromnej precyzji i jest przeprowadzana przez ludzi ze specjalistycznym wykształceniem.

Konstrukcja stalowa – procesy wykończeniowe

Na koniec w zależności od zapotrzebowania wykorzystuje się procesy takie jak frezowanie, piaskowanie oraz szlifowanie. I oczywiście malowanie, obecnie najbardziej popularne tj. malowanie proszkowe. I tutaj według życzenia można nadać różny kolor naszej konstrukcji. Metoda malowania na sucho stanowi idealną ochronę przed czynnikami atmosferycznymi i nadaje konstrukcji także niebywałą odporność na korozję. Tak więc dzięki odpowiedniej obróbce stali, solidnemu montażowi i odpowiedniemu zabezpieczeniu konstrukcji otrzymujemy bardzo solidny garaż, który będzie nam służyć przez bardzo długie lata.

 

2 Lip
serwis samochodowy w rzeszowie

Malowanie proszkowe to gwarancja idealnej powłoki

Malowanie proszkowe – na czym ono polega?

 

Malowanie proszkowe ostatnimi laty jest bardzo popularną metodą w branży lakiernictwa. Często z takim określeniem mamy styczność na przykład w sklepie budowlanym przy zakupie wybranych części konstrukcji metalowych. Ponadto równie powszechnie lakierowanie proszkowe stosowane jest w procesie renowacji felg, czy też przy malowaniu poszczególnych elementów pojazdów. Najkrócej ujmując, technika ta polega na nakładaniu naelektryzowanych cząsteczek farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą czyli metal. I to właśnie dzięki siłom elektrostatycznym nałożona warstwa utrzymuje się na lakierowanej powierzchni. Jest to proces uważany za najbardziej efektywną metodę malowania powierzchni metalowych.

Malowanie proszkowe – metoda natrysku elektrostatycznego

Natrysk elektrostatyczny czyli metoda wysokonapięciowa to jedna z dwóch technik stosowanych podczas malowania proszkowego. Drugą z nich jest natrysk elektrokinetyczny, inaczej metoda triboelektryzacji. W procesie natrysku elektrostatycznego nanoszone drobinki przy pomocy prądu o stałym napięciu i natężeniu ładują się ujemnie. Natomiast powierzchnie, które przeznaczone są do lakierowania posiadają ładunek dodatni. Tak więc w momencie natrysku wytwarzane jest pole elektrostatyczne. Dzięki niemu cząsteczki farby idealnie przylegają do powierzchni i tworzą na niej powłokę lakierniczą. Dodatkową zaletą dla elementów o małych rozmiarach jest jednoczesne malowanie natryskiem obu ich stron. Następnie pokryte farbą detale są nagrzewane do temperatury ok. 140-200°C. W takich oto warunkach proszek ulega stopieniu i zachodzi reakcja polimeryzacji.

Farby stosowane w malowaniu proszkowym

 

Farby proszkowe służące do malowania proszkowego są substancjami termoutwardzalnymi na bazie polimerów. W ich skład wchodzi żywica albo mieszanka żywic, oczywiście pigmenty, wypełniacze, a także odpowiednie dodatki uszlachetniające. Nie zawierają one natomiast rozpuszczalnika, tak jak znane nam powszechnie farby tradycyjne. Do najczęściej spotykanych farb proszkowych należą farby:

epoksydowe – dzięki którym możemy zapewnić trwałą twardą i odporną na czynniki chemiczne i mechaniczne lakierowaną powłokę.

poliestrowe dosyć popularne w lakiernictwie sprzętu ogrodniczego, pojazdów jednośladowych czy innych narażonych na szkodliwe czynniki atmosferyczne.

poliestrowo-epoksydowe szczególnie polecane do powierzchni narażonych na przegrzewanie.

Kolory farb proszkowych można dobierać według palety RAL. Jest to międzynarodowy wzornik kolorów, który znajduje swoje zastosowanie zarówno w przemyśle, budownictwie, motoryzacji jak i pracach dekoracyjnych. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż formuła farb proszkowych oraz ogólne technologia malowania proszkowego wciąż są udoskonalane. Dlatego na pewno w niedługiej przyszłości możliwe będzie uzyskiwanie jeszcze bardziej perfekcyjnych powłok.

Malowanie proszkowe – bezpieczeństwo, oszczędność i inne zalety

O tym jak bardzo efektywne jest lakiernictwo proszkowe w porównaniu z metodami tradycyjnymi (na mokro) z pewnością przekonał się już niejeden klient. A niewątpliwie najwięcej na ten temat wiedzą sami pracownicy lakierni proszkowej, którzy pracują w tej branży i mogą się pochwalić niemałym doświadczeniem. Do podstawowych zalet malowania proszkowego bezdyskusyjnie można zaliczyć:

– idealne maskowanie niedokładności obróbki mechanicznej dzięki odpowiedniej grubości powłoce;

– znakomita odporność malowanych elementów na działanie czynników, mechanicznych, chemicznych, jak również atmosferycznych;

– oszczędność czasu, gdyż nie trzeba czekać, aż nadmiar farby ocieknie z powierzchni;

– estetyczne, gładkie i jednolite powłoki bez ryzyka nieładnych zmarszczeń i pęknięć;

– bezpieczeństwo przeprowadzanego procesu, brak szkodliwego działania na środowisko oraz brak generowania odpadów;

– wszechstronne zastosowanie i długoletnia trwałość malowanych powierzchni.

Wadą natomiast jest specjalny sprzęt, jaki należy posiadać do malowania proszkowego. Jeśli takim nie dysponujemy należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy.

15 Kwi
klimatyzacja

Klimatyzacja – podstawowe elementy układu chłodzącego w aucie

Klimatyzacja w samochodzie i w autobusie

Klimatyzacja w dobie współczesnego podróżowania jest jednym z podstawowych czynników, na które zwracamy uwagę, zarówno jako kierowcy jak i pasażerowie. Jest ona niezwykle istotna szczególnie wtedy, gdy planujemy dłuższą podróż, na przykład za granicę. Stąd też biura turystyczne wprowadziły w swoich autokarach obowiązek sprawnego funkcjonowania układu chłodniczego. Główne zadania, jakie ma spełniać klimatyzacja czy to w samochodzie czy w autobusie to przede wszystkim osuszanie, chłodzenie i oczyszczanie powietrza. W nowoczesnych systemach wielofunkcyjnych dodatkowo odpowiada ona za ogrzewanie. Wszystkie te cechy zapewniają komfort podróżowania przebywającym w pojeździe osobom. Aby sprawnie ten układ funkcjonował należy o niego dbać w odpowiedni sposób. A nade wszystko poddawać go regularnym kontrolom technicznym najlepiej w punkcie serwisowania klimatyzacji.

Klimatyzacja samochodowa – podstawowe elementy

 

Każdy, kto na co dzień ma do czynienia z układem chłodzącym w samochodzie mniej więcej wie, z jakich podstawowych elementów on się składa. Zasada działania klimatyzacji autobusowej jest bardzo podobna do tej, która występuje w samochodach osobowych. Różnica natomiast polega na tym, że jej układy w autobusach są nieco bardziej złożone. A tym samym składają się z większej ilości części. Najbardziej kluczowe są detale takie jak: kompresor, skraplacz, osuszacz, parownik, zawór rozprężny oraz wentylator klimatyzacji. Sprawdźmy zatem, za co odpowiadają wybrane składowe układu klimatyzacji w autach.

Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji znany też pod pojęciem sprężarka to jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy właśnie element całego układu. Jego bowiem awaria zawsze zapowiada dosyć wysokie koszty naprawy. Aby ich uniknąć należy ze szczególną precyzją dbać o ten detal, między innymi poprzez zapewnienie odpowiedniego poziomu oleju. Pamiętajmy, że płyn ten służy do smarowania wszystkich ruchomych w układzie części i chroni gumowe uszczelki zapobiegając w ten sposób wyciekom czynnika chłodzącego. Ponadto odpowiada za odprowadzanie ciepła z tych szczególnie obciążonych części kompresora. Znamy na rynku wielu producentów i różne modele tych niezwykle istotnych części, na przykład przeznaczona do dużych układów klimatyzacji autobusowej sprężarka Bitzer. Element ten napędzany bezpośrednio przez silnik pojazdu wymusza pracę całego układu i jest odpowiedzialny za obieg czynnika chłodzącego w systemie klimatyzacji.

Klimatyzacja – podstawowe wymienniki ciepła

 

Każde auto wyposażone w klimatyzację posiada dwa podstawowe wymienniki ciepła. Są to parownik oraz skraplacz, zwany też chłodnicą. Zadaniem tego drugiego jest odprowadzanie ciepła z czynnika chłodzącego, które z kabiny pojazdu trafia do parownika. Ciepło to zostaje zatrzymywane, przepływając w postaci pary, przez rurki i lamele, a następnie przekazywane jest do atmosfery. Natomiast para stopniowo się skrapla i trafia do parownika. Warto nadmienić, iż chłodnica jest jednym z częściej wymienianych elementów podczas napraw układu klimatyzacji w samochodzie. Głównym zaś zadaniem parownika jest schładzanie powietrza i w dalszej kolejności dostarczenie go do wnętrza pojazdu. Zawór rozprężnynatomiast zmniejsza ciśnienie czynnika chłodzącego oraz zmienia stan skupienia czynnika z ciekłego w gazowy. Podczas rozprężania następuje też znaczny spadek temperatury.

Osuszacz klimatyzacji

 

Innym z kolei elementem, również istotnym dla prawidłowego funkcjonowania klimy jest osuszacz. Mimo szczelności całego układu zawsze z zewnątrz przedostaje się do niego chociażby niewielka ilość wilgoci. Tak więc zadanie osuszacza polega na wychwytywaniu tej wilgoci z czynnika roboczego. Jest to dosyć ważne, ponieważ wilgotność, mogąca spowodować awarię, jest niepożądana głównie przez kompresor i zawór rozprężny. No i oczywiście w przypadku stwierdzenia spadku wydajności układu należy pamiętać o wymianie filtra osuszacza.