Jak działają hamulce samochodowe i jak je konserwować

12 Kwi
Jak działają hamulce samochodowe i jak je konserwować - 3car.pl

Jak działają hamulce samochodowe i jak je konserwować

Nie ma wątpliwości: silniki są seksowne, a hamulce nie. Silniki przyciągają całą uwagę, a hamulce są pokryte pyłem. Ale jeśli chcesz jeździć z dzisiejszymi prędkościami – lub po prostu chcesz jeździć bezpiecznie – hamulce są tym, o co w tym wszystkim chodzi.

Co robią hamulce? Większość ludzi myśli, że hamulce zatrzymują samochód. Źle! To tarcie opon o drogę, która spowalnia i zatrzymuje samochód – hamulce samochodowe faktycznie powstrzymują koła przed obracaniem.Ponieważ większość nowoczesnych samochodów używa wyłącznie hamulców tarczowych, będziemy ignorować hamulce bębnowe dla tego artykułu. Aby uprościć rzeczy, nie przejdziemy również do hamulców z przeciwblokadą.

Hamulce tarczowe składają się takich elementów jak:

Tarcze hamulcowe

Klocki hamulcowe

Przewody hamulcowe

Cylinderek hamulcowy

Zacisk i jego elementy

Hamulec tarczowy ma płytę tarczopodobną (zwaną również wirnikiem) zamocowaną do koła. Płyta ta jest ściskana przez klocki hamulcowe wewnątrz zacisku, w podobny sposób, jak można ściśnąć obracającą się płytkę między kciukiem i palcami, aby zwolnić.Klocki hamulcowe składają się z dwóch warstw: metalowej płyty tylnej i materiału o dużym tarciu, który wykonuje pracę poprzez docisk do tarczy hamulcowej.

Zacisk hamulca, który otacza część każdej tarczy, zawiera małe tłoki. Tłoki te dociskają klocki hamulcowe do tarczy. Tłoki są wypychane na zewnątrz przez działanie hydrauliczne płynu hamulcowego, który pochodzi z głównego cylindra hamulcowego.Zacisk często zawiera dwa lub więcej takich tłoków, tak że klocki hamulcowe równomiernie rozkładają nacisk na tarczę hamulcową.Mówiąc ogólnie, im więcej tłoków w zacisku, tym bardziej równomiernie nacisk na klocki jest rozprowadzany na tarczy hamulcowej, dlatego samochody o wysokich osiągach mają wielotłokowe zaciski hamulcowe.Hydrauliczne ciśnienie hamowania jest wytwarzane w głównym cylindrze poprzez działanie stopą na pedale hamulca. Ciśnienie przechodzi przez przewody hamulcowe od cylindra głównego do zacisków.Większość układów hamulcowych ma wspomaganie, które pomaga zwiększyć nacisk stopy na pedał hamulca, zmniejszając siłę hamowania.

Upał jest wrogiem

Teraz, gdy już wiemy, jak działają hamulce, dobrze byłoby wiedzieć, co powoduje problemy. Ciepło jest pierwszym wrogiem dobrego hamowania.Gdy klocki hamulcowe dociskają tarczę hamulcową, generowana jest ogromna ilość ciepła. Aby usunąć to ciepło, zwłaszcza z mocno obciążonych przednich hamulców, tarcza jest zwykle wentylowana za pomocą wewnętrznych łopatek, które odbierają powietrze chłodzące ze środka tarczy na zewnętrzne krawędzie. Kiedy dochodzi do zaniku hamulców, jedyną rzeczą, którą możesz zrobić, to odjechać i pozwolić, by hamulce ostygły.

Stara technika, nowa technika

Nie tak dawno temu klocki hamulcowe zostały wykonane z materiałów azbestowych, które były bardzo skuteczne w utrzymywaniu ciepła, ale wytwarzały niebezpieczny pył.

Klocki azbestowe również wytwarzały znaczne ilości gazów podczas gwałtownego hamowania. Aby zapobiec wpływowi gazów na kontakt klocków hamulcowych z tarczą hamulcową, otwory były często krzyżowo wiercone w dyskach bardzo wydajnych pojazdów.Ponieważ nowsze klocki hamulcowe nie używają azbestu, nie tyle form gazu, a najnowsza technologia tarczy hamulcowej wykorzystuje szczeliny do promowania chłodzenia i zakłócania gromadzenia się gazu. Szczeliny są o wiele lepsze w zapobieganiu pękaniu pod wpływem nacisku, czego często doświadczają drążone wirniki.Nowe materiały używane w dzisiejszych klockach hamulcowych są bezpieczniejsze dla środowiska, ale niestety mogą spowodować przedwczesne odkształcenie się tarcz hamulcowych, powodując pulsowanie w pedale hamulca.

Wysokowydajne klocki hamulcowe przeznaczone do codziennego użytku muszą spełniać różnorodne wymagania, w tym:

Wydajność po zamoczeniu

Niski poziom hałasu i piski

Niska produkcja pyłu

Tym, którzy szukają wysokowydajnych klocków hamulcowych, firmy produkują specjalistyczne klocki hamulcowe, które są odporne na blaknięcie nawet w wysokich temperaturach.Minusem jest to, że te klocki hamulcowe często nie dają bardzo dobrego hamowania przy niższych temperaturach występujących w standardowym jeździe ulicznej. Używanie padów wyścigowych na ulicy nigdy nie jest dobrym pomysłem, ponieważ prawie nigdy nie osiągają temperatury roboczej, dla której zostały zaprojektowane.

Zmień płyn hamulcowy

Płynhamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ​​przyciąga wilgoć. Jest to złe z kilku powodów:Wilgoć w płynie hamulcowym zmniejsza jego temperaturę wrzenia, co ułatwia wrzenie płynu przy silnym hamowaniu.Wrzący płyn hamulcowy może powodować wytracanie się hamulca podczas jazdy po długich górskich drogach, szczególnie przy dużym obciążeniu lub podczas holowania przyczepy.Wilgoć działa także, powodując korozję metalowych elementów w układzie hamulcowym, co może spowodować awarię.Na szczęście rozwiązanie jest łatwe. Płyn hamulcowy należy wymieniać w okresie między przeglądami zalecanym przez producenta pojazdu lub co około dwa lata.Świeży płyn hamulcowy jest czymś, o czym niektórzy myślą, nawet jeśli może to dramatycznie wpłynąć na skuteczność hamowania.

Uszczęśliwiaj hamulce samochodowe

Większość dobrze utrzymanych samochodów ma dużo możliwości hamowania. Dla tych, którzy zabierają swoje samochody na tor, dostępne są ulepszone klocki hamulcowe i jeszcze większe tarcze hamulcowe.Tylko pamiętaj: to, co jest dobre dla środowiska o wysokiej temperaturze, w którym odbywa się prędkość, może być całkowicie błędne dla zimnej, deszczowej jazdy z domu do pracy.Dokonując właściwych wyborów i regularnie zmieniając płyn hamulcowy, hamulce powinny działać bezbłędnie i niemal niezauważone.

Może dlatego silniki zyskują cały urok.

o Autorze

podobne w aktualnościach

Zostaw Komentarz